Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC0605260   Aprenentatge Cooperatiu
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/8/2024 - 15/9/2024 (60 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Eduk per a la formació Docent
  
  
  
Tipus activitat   05ED Aprenentatge Cooperatiu
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   110
  
Descripció i   Metodologia:   Nombroses investigacions avalen l'eficàcia del treball cooperatiu en la millora del rendiment, la motivació per aprendre, el sentit de responsabilitat, l'autoestima i, especialment, de les relacions entre els alumnes en contextos heterogenis.

L'aprenentatge cooperatiu suposa un canvi en la mirada del procés d'ensenyament - aprenentatge que porta a una reformulació de la tasca del professorat. L'educador deixa de ser un transmissor de coneixement i passa a ser un guia que estimula la curiositat i la motivació dels alumnes, elements imprescindibles per culminar el procés d'aprenentatge amb èxit.

La neurociència corrobora la introducció de les pràctiques cooperatives als contextos educatius. Som éssers socials per naturalesa i aquesta metodologia permet que l'alliberació de més quantitat de dopamina, neurotransmissor que equilibra l'estat d'ànim i que facilita la memòria a llarg termini.

METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asíncron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge dinamitzats amb la metodologia de l'Storytelling i la gamificació, que contenen proves d'autoavaluació, amb lectures i vídeos, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar.


DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.

Podeu trobar més informació a www.eduk.cat
  
Objectius   • Conèixer el cervell social i la seva implicació dins del procés d'aprenentatge
• Ser capaç de crear equips base que compleixin característiques afectives i efectives.
• Conèixer i aplicar dinàmiques que permetin cohesionar els equips i generar un vincle constructiu.
• Aplicar estructures i estratègies cooperatives per dinamitzar i guiar el procés d'aprenentatge.
• Utilitzar metodologies d'avaluació competencial per avaluar les dinàmiques cooperatives.
• Ser capaç de programar una unitat didàctica amb la introducció de dinàmiques cooperatives.
  
Continguts   Mòdul 1. El cervell social
1.1. Els sistemes de recompensa cerebrals.
1.2. El procés d'aprenentatge.
1.3. Bases neurobiològiques del cervell social.


Mòdul 2. L'Aprenentatge cooperatiu

2.1. Definició d'aprenentatge cooperatiu.
2.2. Requisits de l'aprenentatge cooperatiu.
2.3. El rol del docent i de l'alumne.


Mòdul 3. Com comencem a aplicar-lo?

3.1. La distribució de l'aula.
3.2. La cohesió d'equip i les seves dinàmiques.
3.3. La creació d'agrupaments i equips base.


Mòdul 4. Estructures cooperatives

4.1. Les estructures cooperatives simples.
4.2. Les estructures cooperatives complexes.
4.3. Integració dins la seqüència didàctica.


Mòdul 5 Avaluació

5.1. L'avaluació formativa per part del docent i dels alumnes.
5.2. Eines d'avaluació competencial.


Mòdul 6. Programació cooperativa

6.1. Programació d'una unitat didàctica introduint dinàmiques cooperatives.


AVALUACIÓ DEL GRAU DE SATISFACCIÓ DELS PARTICIPANTS

L'avaluació del grau de satisfacció dels participants es realitza a través d'una enquesta que reflexiona sobre els àmbits següents:
• El grau de satisfacció general amb el curs
• L'assoliment dels objectius
• El contingut del curs
• La presentació dels paquets d'aprenentatge
• La qualitat dels recursos i materials pedagògics facilitats i la seva aplicació dins dels
contextos educatius
• L'acompanyament de la tutora
• L'entorn virtual d'aprenentatge
• Observacions.
  
Formador/a   Cristina Ribera Tarifa
  
Avaluació   1. La superació de manera satisfactòria, del 100%, de les activitats autocorrectives proposades durant els diferents apartats del curs.
Les activitats autocorrectives inclouen diferents tipus de tasques i preguntes:
• Preguntes de resposta múltiple: es presenta un enunciat i una sèrie de respostes entre les quals es troba la correcta, o les correctes.
• Preguntes de vertader o fals: s'ofereix al participant un enunciat i diferents opcions, de manera que ha de seleccionar la vertadera (o vertaderes) o la falsa (o falses) en cada cas.
• Preguntes de relacionar: es presenten dues o tres columnes d'elements que han de relacionar-se entre elles.
• Preguntes d'ordenació: l'alumne ha d'ordenar o jerarquitzar diferents elements basant-se en algun criteri.
• Preguntes de resposta curta: es presenta un text on hi ha diferents espais en blanc que el participant ha d'omplir amb la paraula o paraules adequades.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.

Els fòrums de coneixement tenen dos objectius principals:
- són activitats que porten que l'alumne reflexioni i analitzi la informació que se li presenta, amb l'objectiu d'aportar reflexions personals, elaborar noves definicions, contrastar el procés d'aprenentatge, integrar conceptes, etc. De manera que facilita la metacognició individual i compartida amb els companys del procés d'aprenentatge.

- es comparteixen informacions sobre activitats de cerca d'informació, de manera que el participant aprofundeix en alguna informació concreta del temari del curs que comparteix amb el grup i que el tutor/a supervisa.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

El projecte és una activitat d'elaboració individual del participant que se centra en l'aplicació pràctica dels coneixements adquirits durant el curs. Es planteja com una activitat a realitzar en finalitzar l'acció formativa per tal d'avaluar que s'han aconseguit els objectius establerts.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció final.
  
Requisits de  certificació   1. La superació, del 100%, de les activitats autocorrectives proposades durant els diferents apartats del curs i l'assistència al 80% de les sessions en directe realitzades durant la formació.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.
4. La realització de l'enquesta de satisfacció.
  
Persones  destinatàries   Docents d'educació infantil, primària, secundària i Formació Professional.
  
E-mail   info@eduk.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 12/07/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).